tirsdag 10. januar 2012

Annas favoritt sjokoladekake

Prøvde just denne kaken. Den er kjent for å være en stabil kake å lage 3D kaker av, men også god i smaken til vanlige runde kaker. Bruker man freia bakekakao bør man kutte ned rikelig på mengden kakao. Confecta sin kakao er best i denne kaken. Hadde ikke det inne selv så jeg brukte ca 70 gram freia kakao og resten i oboy. Man kan også bytte ut noe av kakaoen med bare hvetemel for å få en lysere farge på den, for eksempel til barnebursdager. 

Fremgangsmåte
Varm ovnen til 175 grader.
Kle smurte former med bakepapir
Pisk smør og sukker lyst og luftig
Pisk i eggen et om gangen. 
Bland alle de tørre ingrediensene i en stor bolle. 
Sikt melblandingen i eggblandingen i flere (2-3) omganger og ha i litt kulturmelk mellom hver gang. Rør etter hver gang du har i melblanding eller kulturmelk.
Stek i ovnen til en kakenål i midten kommer ut ren. La kaken kjøle seg i formen i 5 min før du snur den over på rist for å kjøle seg helt. 

Jeg stekte den rundeformen min med håndklemetoden for å få den fin og jevn, uten at den ble tørr. Det går enkelt bare ut på at man fukter et håndkle og har rund formen når den stekes. 



Denne kaken kan fylles med mange fyll. Brukte selv melkesjokoladekremen. Spurte de som har brukt denne kaken en del om hva de liker å bruke i kaken. Her er noen av svarene: 

Til 3D kake liker jeg en stabil krem, som kan stå i romtemp en stund. Og da bruker jeg en smørkrem som ikke smaker smør.250r usaltet smør +250 gr melis og 2-3 ss kakkao, eller ca 200 gr smeltet kokesjokolade.Piskes sammen. Blir den for hart/tykk så bland inn litt oppkokt vann. Til vanlige kaker varierer jeg ofte mellom:- Bærmousse (bringebær, jordbær, skogsbær osv)- Bærkrem (litt enklere enn mousse, fløtekrem blandet med moste bær)- melkesjokoladekrem (fløte med melkesjokolade)- Waltersmandlerkrem- vaniljekrem (med eller uten smelta sjokolade i)- kremete philadelfiakrem- Sjokoladekrem med syltetøy smurt på kakelageneBruker som regel to ulike fyll i kaken.  I 3D kaker bruker jeg som oftest lys, luftig sjokoladekrem. Eller eggedosiskremen.

Ingen kommentarer: